FSR - full suspension

Prošlapali jsme pěšinu aktivnímu nezávislému odpružení a od té doby se jej snažíme neustále zdokonalovat. Technologie FSR přináší, díky oddělení brzdných sil a pohonu, jistější ovládání, více komfortu a efektivity než kterýkoliv jiný systém zadního odpružení. Zásluhou téměř 20 let zkušeností a vývoje systému FSR jsme schopni vyladit odpružení přesně dle potřeb konkrétního kola. Výsledek: Stejná technologie FSR, která pomáhá Jardovi Kulhavému být nejrychlejším bikerem na světě, umožňuje jezdcům jako jsou Sam Hill a Troy Brosnan opakovaně bojovat o duhový dres v rámci mistrovství světa ve sjezdu.

Kontrola


Maximální přilnavost znamená jistější ovládání. Konstrukce zadní stavby FSR je ve své funkci nezávislá na práci zadní brzdy, proto dokáže zpracovat nárazy přicházející od terénu bez ohledu na to, zda brzdíte, či nikoliv. Díky tomu jsou pláště v kontaktu s povrchem po většinu času jízdy. Zadní brzda a systém pohonu jsou od sebe odděleny díky plovoucímu uchycení vzpěr, což zajišťuje odpružení FSR plnou aktivitu i při plném brzdění, tedy maximální kontrolu nad kolem ve chvílích, kdy to nejvíc potřebujete.

Komfort


Vyhlazení terénu díky funkci odpružení podporuje vytrvalost jezdce. Aktivní odpružení vstřebává všechny rázy přicházející od terénu, ty se pak dále nepřenáší k jezdci. Díky tomu se snižuje míra jeho únavy.

Efektivita


Podpora každého otočení klik je klíčem k vysoké efektivitě přenosu sil. Odpružení FSR je nezávislé na pohonu, proto jej nijak neovlivňuje síla vynaložená na pedály. Tah řetězu rovněž nemá vliv na funkci zadního odpružení, proto když se jezdec opře do pedálů, kolo se pohne dopředu a ne nahoru nebo dolů.

Lokalita. Lokalita. Lokalita.


Základem odpružení FSR jsou dva čepy na zadní vidlici. Modifikací umístění jednotlivých čepů na konstrukci FSR můžeme cíleně upravit výsledné vlastnosti kola s ohledem na jeho určení.

Technologie FSR a Brain


Technologie Specialized Brain rozezná rozdíl mezi pohyby jezdce při šlapání a rázy přicházejícími od terénu. Vidlice a tlumiče Fox a RockShox nesoucí logo Specialized jsou doplněny o tuto technologii, která dokáže okamžitě přepnout vidlici nebo tlumič z pevného efektivního módu do režimu plné aktivity. Díky tomu je podpořen přenos sil i ovládání.

Autosag


Je pro vás nastavení odpružení složité?
Už nemusí být. Autosag je jedinečné automatické nastavení zanoření tlumiče podle váhy jezdce, kterým disponují pouze kola Specialized FSR. Je to jednoduché, rychlé a vždy perfektně nastavené.

Multi-Circuit Damping


Když jsem připravovali nová 650b kola Pitch a Jynx, zadrhli jsme se na vidlicích. V odpovídající cenové kategorii prostě vidlice nesplňovaly náš záměr vytvořit horská kola, která ukáží nováčkům, jak skvělá může být jízda terénem. Pověřili jsme tedy náš tým pro vývoj odpružení pod vedením Mika McAndrewse, aby ve spolupráci s SR vylepšil standardní vidlice. Tak přišla na svět technologie Multi-Circuit Damping, která pomocí více okruhového tlumení zlepšuje chování vidlice v jejím celém rozsahu. Výsledkem naší snahy je odpružení umožňující jezdci stabilnější a jistější svezení.

Tlumiče Öhlins


Svět sjezdu je v popředí zájmu o techniku pro horská kola, protože se zde klade neuvěřitelný důraz na kvalitu vybavení. Vyvrcholením naší snahy poskytnout jezdcům ten nejlepší možný stroj se stalo přelomové partnerství v oblasti tlumení se společností Öhlins a výsledkem je špičkový sjezdový tlumič Öhlins TTX. Vývoj tlumiče TTX začal v roce 2012 a cíl by jasný: vyrobit tlumič, který zajistí kontrolu, výkon a nastavitelnost přesně podle požadavků sjezdařů. Zkombinovali jsme vyzkoušený dvoukomorový design Öhlins a inovativní pohled na odpružení horského kola s invencí našich vývojových týmů a výsledek překonal všechna naše očekávání. Tlumič Öhlins TTX bude v roce 2014 vyráběn výhradně pro modely Demo 8 a Enduro EVO.